Tuesday, February 24, 2009

FAMILY BUSINESS PLANNING

ok mcm ni la..memandangkan projek nie kita nak jdkan sebagai family business so saper2 yg kompom nak join projek nie tlg bg aku nama dan bentuk pemberian( RM or barangan ) dgn segera..bkn apa aku x nak la nanti bunyi mcm kompom nak join tp pastu senyap jer..last2 nanti 2,3 org jer yg join..kat bawah nie aku dah siapkan kolum saper2 yg nak join projek nie..semua nama aku masukkan..sapa yg nak join tlg isi..yg x nak join tgk jer la ye kolum tu yea..




  • SENARAI NAMA UTK PEMBINAAN REBAN BURUNG PUYUH

FADZILAH

ZUWAIDAH

ROHIDAH

SHAHRULARIFFIN -> RM 300 (KOMPOM JOINT)

DALILAH

ROHAYA

MUZAFAR

HANAFI

NORWASILAH -> RM100 & SIMEN ( KOMPOM JOINT )

HAIRUL MIZAN

ZULKIFLI

NORRIHAN

*setakat ari ini wang dah terkumpul sebanyak rm400 utk projek pembinaan reban ini.jd kepada sesiapa yg berhajat nak joint tu cpt2 ler bgtau aku berserta dgn pemberian anda sekali (wang or barang ) supaya planning nie berjalan dgn lancar...amin...

**segala pemberian boleh la diberikan pd minggu ini..ini kerana projek pembinaan ini akan bermula minggu depan.....

70 comments:

aprilon said...

bayo ansur-ansur bleh,almaklum jer ler?kehkehkeh

Anonymous said...

OKlah akak contribute 500.00lah..

ziefairoose said...

blom gajilah ciklah..huhuhu

E-pin said...

ok yg lom gaji tu pelan2 kayuh...
nnt campak le sikit2 ... heheh ala berapa pun x kisah... yg penting projek ni boleh on dgn jayanya

Anonymous said...

api zaman2 gamat ni kesian pulak yang dah nak kena berhenti kerja le.. mcm2.

Akak cadangkan mcm ni, sapa yang ada fulus tu hulur2kan...yang lebih tu kita guna le duit dana tu.. duit dana kan dah banyak, ni le masanya kita nak gunakan... kalau tidak duit tu nak buat apa.. lama2 makin banyak.. kita gunakan untuk pelaburan ni. jadi secara tak langsung semua ahli keluarga pun terlibat. barulah adil..jadi semua pun ada peluang..

Anonymous said...

api zaman2 gamat ni kesian pulak yang dah nak kena berhenti kerja le.. mcm2.

Akak cadangkan mcm ni, sapa yang ada fulus tu hulur2kan...yang lebih tu kita guna le duit dana tu.. duit dana kan dah banyak, ni le masanya kita nak gunakan... kalau tidak duit tu nak buat apa.. lama2 makin banyak.. kita gunakan untuk pelaburan ni. jadi secara tak langsung semua ahli keluarga pun terlibat. barulah adil..jadi semua pun ada peluang..

Anonymous said...

yer betul tue.. aku pun sekali termasuk yang gawat2 tue..huhuhuh... abg nama yan KIV dulu lah yer..ihiks!

Anonymous said...

aku cuma dpt berikan 4 mentol dan bekas air...

E-pin said...

kitorg pun faham situasi masing2.. mcm aku nasib la sampai ujung bln 3 ni.. kalau ada investor kilang aku akan kekal... kalau x de investor kilang aku melingkup dan aku terpaksa blk kg laaa.... berniaga puyuh goreng dgn puyuh golek kat pasar mlm la jawabnya hehehe

ziefairoose said...

ni cadangan jela..mcm mizan ngan apar dah sumbangkn tenaga bina reban, kite kire diorg dah bg share gakla kan(ikut budi bicara ceo ngan lembaga pengarah nak kire berapa)..sbb kalau upah org dah kene bayar..ni tenaga pn kire sumbangan gak..

sekadar pandangan sahaja(cewah!!!)hehehe

halis005547 said...

btul gak tu zue..akak pn ade trpikir gak mcmtu.sbb kalu x de apar x jd reban tu..hehehe...

Anonymous said...

ok.. akak pun setuju...

Anonymous said...

aku setuju arrr...cewah, mentang2 yg bg cadangan tu bini aku..wakakakaka...tp ada logiknya beb.sbb kita ni kiranya dah masuk zaman sosialis..zaman kembali kepada tenaga dan barangan...huhuhuhu..apapun aku pun nk share la..nanti blk kg aku diskus...

~wah zu..kol 1 pg x tido lagi..surfff internet daaaa...

ziefairoose said...

hehe..bknla bang..waktu2 nilah bleh ketip kuku dak riyaz tu..hehe dah mcm keje sambung ekor beruang plak, siang malam terpakse berjage2(pinjam dialog sudin)

E-pin said...

bagus cadangan tu... aku pun setuju... yg lain pun semua bersetuju jugak kot... so kalau boleh minggu ni blk le kg.. kita ramai2 pakay buat reban.. yg pompuan pakat2 buat air.. gotong royong

halis005547 said...

alamak minggu nie turn aku balik bukit kepong la..x dpt ler join korang sumer..hehehe..x pe..x pe..nanti aku sponser nauget tuk korang sumer..hehehe...

elon said...

aku rasa minggu nih aku blk kg lah.nak menyumbang sikit mana yang dapat dulu.ok arr..

Anonymous said...

x per wasilah balik la kg...cian mak zaki dah lame x jumper menantu..nnt i tlg kemaskn bilik eh...ader makner tu hehe

Anonymous said...

ni nak tanye..kalo sesekali pulang kg halaman tolong basuh simen kat reban tu..kire share holder tak?? boleh arr..nak nyumbang yg lain rase cam tak mampu lg..

E-pin said...

sape pulak la corn head ni oiii... tp kalau minggu ni pakat ramai2 blk ok gak.. kira mcm mini reunion laaa.... lg bnyk idea nnt

elon said...
This comment has been removed by the author.
E-pin said...

sape pulak yg jd ikan emas ni? ikan ketutu x de? hehehe
plan la apa yg patut.... yg penting bole buat duit...

Anonymous said...

apa-apa pun aku setuju.ini baru peringkat awal lagi.tapi satu reban dah jadi.. apar semangat wo.. nak bela 3000 ekor. mizan dah dapat satu restauran yang nak... permulaan yang baik.tapi kita buat step by step sebab lepas ni comitment kena lebih..mungkin ipin boleh tanya start dari sekarang just survey.. aku ni pemalu.. nak bukak mulut tanya memang x ada le.. tapi kerja balik tabir tu ok aje...

E-pin said...

ok.. perkembangan yg bagus... step seterusnya adalah pendaftaran perniagaan kena daftar beb.. kita x berniaga secara haram... hehehe.. lepas tu kena register dgn veteriner jugak.. sbb ni kategori unggas.. bila dh register nnt jabatan haiwan akan dtg pantau dan bg khidmat nasihat dan ubat2 dan sebagainya... so nk register under apa? pakai perniagaan maskuri pun ok juga so kita dh boleh kembangkan bisnes apar dlm bidang penternakan pulak... korang setuju ke x?

elon said...

mmg setuju bebenor ler tu.mcm2 p'niagaan blh dikembangkan melalui lesen tue.apakater kiter tnya tuan punyer badan?!

Anonymous said...

kak dell mmg pemalu...x leh ku luper ketika anto flyer TF dulu..cheh..

E-pin said...

korang rasa kalau puyuh tu kita bg makan TF agak2 boleh cepat membesar x? aku ingat nk test la hehehe

Anonymous said...

ok la tu u..nnt kite jual puyuh siap pakej.. MAKAN PUYUH GERENTI SIHAT!
tp abe mat kene duk sebelah sbb kak dell pemalu..

kalo nak mantop strategi..leh mintak testimoni kat zul sbb dia ader gout ;))

elon said...

pin kalo burung puyuh tu bg mkn TF,
mmg gerenti ler puyuh tu sihat,tapi duit kiter ler plak yang x sihat.baik kiter sihatkan diri kiter dulu.bio kiter smua ni lbh mantop dr puyuh tu.

Anonymous said...

ok le tu... hah ahh memang le kena register.. kalau tak nanti perniagaan haram le pulak.. satu lagi kena buat sistem pengairan yang elok sebab nanti banyak lalat le... dah le dekat dengan ruman.. masa buat reban tu buat le rainage system sekali. senang sikit nanti..
akak tak dapat balikle minggu ni sebab kena gi penang..
wasilah .. akak punya contribution tu pinjam dari dana dulu...
nanti akak bayar balik.

E-pin said...

kak aii .. adsense dh berapa ribu? hehe x update pun

Anonymous said...

dah update lah... dah ada dalam usd50.00. rajin-rajin le visit web yang ada adsense tu...

halis005547 said...

ok kak aii..esok org g bank kuarkan duit dana tu..

Anonymous said...

aku mkn join dlm bln april nti sbb bln ni x berapa nk bernafas nie.satu lg nk tnya ipin naza blade ko tu ko dh jual ker??

Anonymous said...

naza blade ipin dah jual...modalnya dah masuk kat puyuh..kahkahkahakah...yg blh aku cadangkan untuk kadar segera ni adalah pendaftaran syarikat..ala enterprise jer...bkn apa beb,bkn senang nk bg org percaya kat supplier yg x der nama company nie..nanti orgh ingat kita rembat kat blkg kedai jentik plak...kahkahkah..

Anonymous said...

tok leh guna apar punya company ke

Anonymous said...

patut ler aku perasan mcm mto ipin kat tmpt keje aku td.

E-pin said...

aku dah lama jual la... moto tu tak laju sangat duit je yg laju buat maintenance... aku pulang blk kat tuan asal dia.... tuan asal dia pun jual moto tu kat kl... yg ko nmpk tu moto aku ker? MBK2019

E-pin said...

aku rasa pakai lesen perniagaan maskuri jer la.. kan boleh tambah bidang je kat situ.. sekurangnya nama perniagaan maskuri berkembang.. kalau x boleh kena register lain ler.. nak pakai nama sape?

Anonymous said...

yer perkembangan yang bagus ni.... eh tadi kak ai beli burung puyuh kat pasar malam.. sedap gak la rasa dier kalau kena pada masaknya..so saper2 yang reti memasak tue, cuba2 la resepi burung puyuh lak..mane tau leh jual kat pasar malam nt kan...hehehe.. memanndangkan aku pun dah join club menganggur nie..so aku pun boleh la membantu kerja2 di belakng tabir yer...ihiks!

Anonymous said...

pelik la aku.. ader jer nama2 baru.. tp aku macam rasa yang nama2 baru tue macam akak ilon jer..hehehehe... betul tak kak?

Anonymous said...

yan yg zie 2 real pic kak ilon maser mulo2 uncle jon masuk jarum kuikuikui

ziefairoose said...

yan ko x rase apar masak puyuh lg..akak dah 2x rase..puyuh golek ngan cili ijau..hehe

Anonymous said...

btl2...puyuh klu pandai masak mmg best..sbb aku rasa klu dikomersialkan untuk majlis2 kenduri lg elok..yer la,skali2 org nk tukar menu sehhh..

cuma jgn ler sambal puyuh yg apar gelek ngan cili...tebal bibir dibuatnya..(pedas)..kahkahkahkah....slamat maju jaya la kepada pengusaha2 puyuh....

p/s: yan ko dh join kelab menganggur ker..

Anonymous said...

Gapar mmg pandai msk..yan ingat x peristiwa bawang terbang & asam pedas "asam kecut"..lebih gempak lagi mlm tu citer Pak Ngah balik bulan Mengambang...ingat x "Assalamualaikum Wekkkk"

elon said...

puyuh masak cili ijo.mmg favourite aku tuh .mmg nyer puyuh nie selain dr digoreng,mmg dia ni popoler dimasak ngan cili ijo.mlm nie aku blk,puyuh masak cili ijo ader?kehkehkeh

Anonymous said...

huh ilon kalau ko balik masak puyuh cili ijo nanti jangan bagi hannah pulak yang makan...memang tebal le bibir dia nanti..
tapi hannah pandai makan pedas.. hari tu masak bihun cili padi dia makan laju je... terkejut aku dibuatnya makan dekat setengah pinggan..memang ganas betul hannah ni.. mummy misslah

sue jangan cakap le.. penakut pedas. makan satu sudu pedas air je segelen..

anyway aku kat penang dah ni..

Anonymous said...

yer la..hannah pasni boleh join abg is tengok bola. kecik2 pun dah nampak dah minat nyer tue... hehehhe.. malam nie aku ikut kak ilon balik kg.. huhuhu...

zul aku lum join klab nganggur lagi la.. lagi semnggu.. nt aku dah officially resign jangan luper bagi aku kerja yerk! heheheh

halis005547 said...

ko dah sampai penang yer kak..balik nanti bwk2 ler jeruk ker..apa jer ler..hehehe...mak nak g kelantan cuti sekolah nie..enjoy beb..hehehe...

p/s nie mcm mana topik dah lari nie??konpius aku..hehehe...

halis005547 said...

dik apar nak pakai pekerja..amah merangkap kerani..hehehe..ko x nak apply ker??mesti dpt pnya..

Anonymous said...

kak aii jgn takut hannah buleh geng ngan dania...bab makan memang x pernah tolak...dini leh geng ngan sue ann kalo nak belanjer makan x rugi sbb diorang ni suke yg plain2..bukan kater cili nmpk merah sket pun cerewet...tp dini kalo blk kg musti nak kopi cicah biskut keras(mak panggil biskut kepala berahim)...hehe

ziefairoose said...

kene bukak topik makanan kegemaran keluarga maskuri ni..hehehehe
antaranya
1-mayong masak asam(laki haku punye peberet)
2-cecaru bakar(xtau sape suke tp tiap kali blk mesti ada)
3-puyuh golek cili ijo
4-su'un goreng kicap

hahahaha!!!

Anonymous said...

yan akak ni tgh packing bj nak blk kg...bengang gak ngan abg ipin ko nih..dulu maser duk melake bule ler tiap2 mgu blk sbb tol br RM 3.80..ni dah kat johor pun same jek aper kes..tergendala aktiviti i nak cabut ghumput depan umah tau..

aper wasilah duit tol bule claim..ok tq tq...;))

Anonymous said...

cik ju..ikan caru bako tu papa kite punyer peberet lerrrrrrrr

Anonymous said...

suma org dh nk kena berenti keje ker ni??

Anonymous said...

ish..ish..lum berhenti lg tp "jage- jage cik salmah"

Anonymous said...

aku rasa yan ko blk kg ternak puyuh lagi best..kahkahkahkah..skg ni nmpaknya berjalan lancar..cewah..tp aku x blk tgk pun...x smpt.skg kat seremban..ada kerja skit la..zu ngan riyaz pun ada skali..klu smpt mggu ni aku blk kg..nk ulur duit x der (sbb bln ni aku x bergaji)..jd aku ulur pendapat jer ler..huhuhuh..lg 1, nanti aku try tanya org kat hotel ni..mana tau dia nk order puyuh...hikhikhihkihk..
yan, klu bisnes puyuh x jalan kita meniga puyu plak..kahkahkah..tangkap kat benteng!!!

Anonymous said...

zu, you lupa lagi satu.. ayam masak ungkep...itu yang best tu.

Anonymous said...

ok hari nie apa cerita reban puyuh kita.. dah naik ke belum.. akak kan share holder yang terbesarkan... he..he.. ni kena tanya ceo ni..

acik jon @ azul said...

salam bro gua doakan dari jauh je
insya allah moga-moga projek ini akan terlaksana dengan penoh cemerlang, gemilang dan terbilang taceh

Anonymous said...

nampaknya apar dah beli pasir untuk kerja-kerja pembinaan reban burung...sekian berita ringkas dari kampung..

Anonymous said...

cantik....aku plak dah dpt idea nk bikin plastic cover...ingat nak letak kepala puyuh..hahahaha..tp rasanya nanti aku nk dptkan info mengenai finishing puyuh tu mcm mana...nk packing pun ada cara...tp utk permulaan ni, kita ad hoc la.

Anonymous said...

zul kalau buat packing tu biarle nampak macam international sikit... baru ada kelas..

halis005547 said...

aku setuju dgn kak aii..dah alang2 nak wat kena wat btl2..

acik jon @ azul said...

Anonymous Alhamra Putra Town said...

yan yg zie 2 real pic kak ilon maser mulo2 uncle jon masuk jarum kuikuikui

February 27, 2009 9:00 AM

x perasan pulak msg ni
tapi gua tengok kak elon macam julia robert pulak betoi ka

Anonymous said...

pasir dah beli tapi pembinaan belum berjalan sebab apar bekerja.belum ada masa nak buat..

Anonymous said...

akum,sy muzafar maskuri pengurus besar sykt perniagaan maskuri ingin memaklmkan bahawa projek pembinaan reban puyuh ditanguhkan buat sementara waktu krn ingin menjayakan projek dibawah kerajaan malaysia.harap maklum....................tq.

Anonymous said...

apa citer project burung puyuh tu sonyap yoo.aku dh nak tnm saham ni.

Anonymous said...

apa citer project burung puyuh tu sonyap yoo.aku dh nak tnm saham ni.

junaidi @ Jerun Roku said...

salam ziarah...
family yg harmoni.... apa yg penting .. kerjasama