Thursday, August 6, 2009

Langkah berjaga2 ketika H1N1

Salam semua.. memandangkan selsema babi ni dh masuk ke peringkat yang menakutkan yang telah meragut sebanyak 14 nyawa setakat semalam, ada baiknya kita berkongsi sedikit tips bagi mengelakkan ia berlaku pada diri dan keluarga kita.
Sesapa yang mempunyai anak kecil tolong berjaga2 kerana H1N1 ni mudah menyerang mereka yg mempunyai antibodi / immune system yg lemah. Begitu juga yg menghidap asma kerana banyak kes melibatkan kematian adalah mereka yg mengidap asma. jika suhu badan meningkat ke 38 darjah celcius, jgn tunggu lg terus pegi hospital.
Buat masa sekarang kurangkan aktiviti outdoor kerana H1N1 ni berjangkit kesan rembesan air liur disebabkan bersin. Kesan bersin pd tangan akan menyebabkan jangkitan jika kita bersentuhan dgn org lain.... Semoga Malaysia Selamat dari wabak ini.
Perlu di ingat pd tahun 1859 sebanyak 20juta penduduk dunia telah mati disebabkan oleh H1N1 ini.






4 comments:

halis005547 said...

cuaca sekarang dah x selamat lg dah.kat tmpt keja aku nie aku dgr dah ada yg kena H1N1 tu..risau gak aku..

Riyaz said...

skg ni melaka jerebu giler..smlm banjir lagi..ntah apa la musibahnya..H1N1 ni mmg teruk giler arr kt melaka..aku dua kali kena kuarantin..lgpun kat utem ni dh ramai dh yg positif..termasuk la anak2 diaorang.alhamdulilah dah sihat.sbg langkah berjaga2, mmg kena kurangkan aktiviti luar,pakai mask n paling penting jg tahap kesihatan badan..(aku kena aritu 40 darjah celcius) .. yg paling latest kematian kat malaysia ni menunjukkan si mati hanya mengalami demam kurang dari 6 jam sahaja!! lepas 6 jam dpt trace terus kritikal and meninggal...

~yan~ said...

sekarang nie dah memang jerebu teruk la.. aku pun dah tak tawu cuaca pagi petang tgah hari dah sama jer mendung nyer.. aku dah batuk lama dah nie.. isk2.. tp tak demam la.. zul ko dah bebas sepeuhnya ekh..??

napie said...

danish pun batuk skrg ni,tp mlm jer le yg teruk klu x elok gak mlm ni kul 12 aku nk bwk dia pg spital....risau gakk...