Thursday, June 3, 2010

Dyslexia bukan penyakit

Aku terpanggil untuk menulis masalah disleksia ini setelah menyedari ada beberapa orang di antara ahli family Maskuri yang menghidap symptom2 disleksia ini dan yang paling ketara adalah Diana.
Disleksia bukan penyakit dan masalahnya org ramai selalu memandang penghidap disleksia sbg bodoh, lembab dsbnya yg menyebabkan sipenghidap merasa rendah diri dan lebih suka mengasingkan diri kerana terasa dipulau...
Ramai tokoh yang dilahirkan dari kalangan penghidap disleksia ini antaranya lee kuan yew, whoopi goldberg, albert enstein, leornado da vincci dan ramai lg...
Sokonglah mereka yang menghidap disleksia ini kerana mereka memerlukan sokongan anda.
Sila klik pada myhealth portal ini untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang penyakit disleksia:

http://www.myhealth.gov.my/myhealth/bm/kanak_content.jsp?lang=kanak⊂=0&bhs=may&storyid=1154953076975

13 comments:

Secret Drifter said...

akak dia bukan penyakit.. dia mcm confusion huruf.. mcm colour blind la..

Tom Cruise ada Dyslexia...

dont worry akak ramai yg ada Dyslexia sembuh mcm contoh keluarga di raja Terengganu tak ingat siapa.. ada Dyslexia n Alhamdulillah dia sembuh !

no worries k

zue said...

kat fakulti kite ada dah diorg buat research pasal dyslexia ni.. diorg dah patent kan produk mcm courseware khas utk budak2 mcm ni.. ada buku ngan cd lg.. nanti kite tanyakan

Riyaz said...

yerp..design dyselxia utk fakulti tu aku yg buat dulu..hahahhah...dan aku rasa research dyselxia yg dioarang buat tu penah menang medal gold kat international confrence...zu, blh tanya kat haziq lim tue..

p/s : klu yg utk gagap camne erk? sbb si kecik dah ada simptom2 nie..huhuhuhuh

E-pin said...

bagus tu kalau boleh share ramai2...

zue said...

itulah.. slama ni xtau pun diyana tu dyslexia.. InsyaAllah2

Anonymous said...

tp ko rasa, apong tu dyslexia x?

E-pin said...

apong tu penyakit dislekakyah..

kak aii said...

ha..ha pandai je korang buat dosa kering.. tapi mughkin betul.. penyakit baru.. epin ko patent kan nama penyakit baru tu..

acik jon said...

salam semua
diana tu lembap sikit tapi kalau beliau dengar cakap orang tua
acik jon x kesah
alhamdullillah allah mengurniakan acik jon anak yang dengar cakap
mungkin diana kecik lagi masih lambat tangkap/perlahan
acik jon pon tak paham tulisan jawi
sampai sekarang masih keliru
tak semestinya lembap tidak akan berjaya dalam hidup beliau
acik jon sentiasa berdoa semoga anak2 acik jon berjaya dalam hidup mereka
dengar cakap mak bapak adalah penting supaya hidup kita direstui allah swt
acik jon tak kisah kalau orang cakap diana kuat makan
selagi acik jon masih hidup
acik jon akan bagi diana makan dan anak2 yang lain makan
from gollywood with love (-_-)

E-pin said...

Luahan hati dan sanubari bro AJ... Anyway, diharapkan semua org akan faham pasal dyslexia ni, dan menjadi tanggungjawab kita membantu mereka yang menghadapi masalah ini dan bukan untuk dipinggirkan especially dikalangan ahli keluarga kita sendiri...

Anonymous said...

sebenarnya aku(maknya)yg selalu tegur dia bab makan...ye ler apa2pun kesihatah pun kena jaga...

A.K.U said...

aku salah seorang penghidap penyakit ni.mmg memeritkan.tak tahu kiri dan kanan.tak boleh membezakan semalam dan ini hari.tak boleh bercerita balik cerita yang didengari.aku pun tak suka tali leher dan talikasut.aku tak boleh buat.samping raya pun aku tak mahir nak ikat.Siapa yang berubat tu mmg untung la.Aku salah seorang yang gagal diubati.sesiapa yang menghadapi penyakit ini dia susah nak mengira.Bila umur aku dah masuk 20 tahun baru aku perasan penyakit ni ada dalam badan aku.....

Miera Niqiey said...

ehem.. ak cari pasal penyakit nie pom sbb t'pengaruh dgn cite hindustan taare zameen par.. mmg org yg kne dyslexia nie istimewa r.. dye org lbih beruntung dri kite.. rmai org yg kne pnyakit nie jd org yg berjaye.. korang cube r tgk cite tu, sdih tau jdik budak tu..