Tuesday, January 6, 2009

Bahasa Ibunda Ponorogo

Asyik2 kat blog ni serius & xtvt punya cerita jerk kan..so dikesempatan tgh malam ni aku ingin menghiburkan hati dengan mencipta tajuk untuk tatapan kita semua..KIRANYA MCM MENGINGATI NOSTALGIA AYAT2 DULU...wakakakakaka...kat sini aku senaraikan perkataan yang x der dalam kamus dewan bahasa dan petaka tp digunakan secara rasmi oleh ahli keluarga kita...jom kita tgk perkataan yang pelik tp benar...nanti korang tambah2 la lagi perkataan yang rasanya blh dimasukkan dalam kamus ponorogo ini..wakakakakakaka..lagi best klu korang siap buat ayat mcm karangan bhasa melayu!


1) terdahol (maksudnya terhantuk kat mana2..biasanya kat dinding,pintu..tp klu kena hantuk ngan org tu bkn terdahol,tu terdogol)

2) tersempo (maksudnya terperanjat beruk walaupun x der berok kat sebelah)

3) berteromba (maksudnya sekumpulan kanak2 sedang bermain2 dgn gembiranya sebelum kena baling dengan kasut @ kena sound dengan org yg lebih tua)

4) kokil (maksudnya gigit sesuatu yg keras..mcm gigit buah asam+mangga..biasanya org kokil buah2 yg dicuri dr kebun org..ni kira mcm honggis la.. )

5) ngingo (ni ayat yg paling pelik dlm dunia.maksudnya mengintai..ko try ngingo apong, tgk kak yah jerit ada org ngingo,ngingo,ngingo....kahakahakaha)

6) seaman (mcm nama org putih tp seaman ni maksudnya mcm org demam pastu kena extra demam+penyakit2 sampingan..tp klu sengaja cari penyakit bukan seman, tu sengal!! )

7) encap (ni ayat time raya...maksudnya buat kuih bahulu dlm bekas batu pastu encap ngan spring...kahkahakaha...tp klu pndai mkn jer bahulu tp tak reti nak tlg encap, org tu mmg nk kena encap dlm air!!) wakakakakak

8)kelilit (sama mcm kelebang,maksudnya pemalas ya ammpunnnnnnn!!)

9) birah (ni yg x sedap dengor,maksudnya menggatal jer rupanya..mcm kucing betina miang yg pak mahat bela tu)

10) mengelobot (ni klu pakai baju ngan seluor yg x padan ngan size..pakai baju lengan pendek tp dia punya besor mak datuk, mcm baju lengan pjg.tp mengelobot ni x melibatkan obot anak pak itam)


sila tambah lagi kalau2 ada ayat lain...

"bahasa jiwa bangsa"

50 comments:

aprilon said...

lemban-(maksud dia lebih kurang macam kelilit)maksud dia buat kerja lambat.bukan lambat biasa tapi lambat giler!kehkehkeh

halis005547 said...

hahaah...teringat aku zaman kanak2 dulu...lg2 biler aku ternampak perkataan 'encap' tu...dulu sblum mak g menoreh mesti mak pesan kat anak2 dia "mak nak wat bahulu nanti ko encap telur tu"...hahaha.....

halis005547 said...

tercongok - duduk diam tanpa wat apa2...

Anonymous said...

kahkahakah....baru ku sedar...bukan maen buruk lagi bahasa org ponorogo nie rupanya...wawawawa..adeh,.. teringat zaman dolu2..zul lagi satu ko lupa.. MELANGSANG- ntah camane nak bg meaning.. sape2 yg tau buat ayat tue.. sila lah tambah...aku paham2 sendirik jerk! kuikuiukui

Anonymous said...

MELANGSANG?? aku rasa yg ni lg pelik..tp yg aku fhm melangsang ni mcm berjalan kesana kemari mcm x der tujuan..lg teruk klu berjalan tepi lalang..mcm melangsang jgk la...kahkahakaha

Anonymous said...

ade lagi satu,timbit tp aku x tau cmne nk tulis mksud dia kt sini,tp perktaan ni x de kena mengena dgn ketumbit yg tumbuh kt mata.!!!!!

Anonymous said...

timbit tu letak barang kat ujung2 bucu jer..mcm nak jatuh jer rasa..biasanya letak cawan kat meja...tu timbit...tp klu barang yg timbit dh jatuh,mmg ada harapan mata ko nk kena ketumbit! kahakahakahakah

ziefairoose said...

ewah2 dah mcm pakar bahasa plak laki haku ni ha!!!!!! heheheh

halis005547 said...

hahaa...rupa2nyer byk gak bahasa umah kiter nie..huhuhu...tp yg aku rasa bahasa yg lama x digunakan kat umah kiter.."BOPENG" - aku x berapa pasti maksudnyer tp ala2 malu yg teramat sgt..btul x cikgu zul...hehehe....

Anonymous said...

bopeng? kahkahakah..ni zaman chot ngan boy anak talib dulu..kahkahkah..bopeng tu maksudnya mmg malu arr..tp ada lagi satu...perkataan ni masa zaman lan dulu2 ada..TONOT...maksudnya mcm tipu..kahkahkahkah..TONOT?? kahkahakahakah....ajer gila bahasa ponorogo.klu bdk opis aku tau,mau pengsan la kena gelak...kahakahakahakkah...

halis005547 said...

TONOT???kahkahkah....nie kalu anak2 sedara kiter dgr maunyer dia gelakkan kietr...huhuhuh....ada lagi satu zul.."PALIS".aku x tau apa maknanyer tp mak selalu kata "wah palis..."heheh...ada sasper2 yg tau maknanyer??

E-pin said...

Aku tambah, aku tambah:
GOBOK - almari
GEBO - Selimut
Kain Sal - kahkahkah
peran - para
memerut - warghkahkahkah

Anonymous said...

palis?? kahkahakaha...wei tu maksudnya "mcm btl2 jer ko ni"...

"wah palis..." kahkahakaha..

halis005547 said...

jgn lupa bahasa balong.."MEMBOKOH"(ala menterkedarah ler..)...warghhh..kahkahkah...

aprilon said...

Lagi satu perkataan yang agak populer gak kat umah kite dulu dan sekarang bahkan selama2nya iaitu tekokol.aku tau ler sume org paham maksud tekokol tu.tapi nak mendefinasikan kat org ayat ni ada masalah sket lah!btul x?kna buat body language!!kehkehkeh

Anonymous said...

membokoh tu mkn ler..tp mkn dgn pinggan penuh...kahakhakahakh..

tekokol tu duduk diam smbil peluk tubuh...kahkahakakahakh..biasanya waktu2 ujan+pagi...contoh ayat :
"wah, yg ko duduk tekokol tu apsal" kahakahkahakakh..

tp ada jgk tekokol ni digunakan untuk org2 x sihat (demam)...ala, mcm org sebut,demam tekokol...kahkahakahkah...

halis005547 said...

zul jgn lupa perkataan 'mengiggal"..maknanya mcm x tentu hala je..

p/s:mau pecah perut aku ketawa tgk perkataan kat umah kiter nie...kahkahkah......

Anonymous said...

satu lg perkataan yg boleh baut aku sawan bila ingat blk iaitu MELUNGGUN makna nye kain baju yg x lipat2 kt umah.

Anonymous said...

satu lagi yang akak ingat bila kita buat kenduri.. 'kobok tanggan'. Maksudnya 'tempat air basuh tanggan'.

Anonymous said...

melunggun? kahkahakah...bkn kain jer melunggun, sampah pun melunggun..

Ada satu lagi yg bini aku ingatkan aku td..."cebet"..

mcm cebet plastik...kahkahakah...

cebet tu pegang dgn cari la...cebet?kahkahakahakh...jgn kwn2 aku masuk blog ni kang..mau kena gelak aku.. kahakahakahkah...lari entot-entot..kahakahakah

halis005547 said...

ada lagi.."KETOTOL"..aku x geti nak definasikan perkataan nie..paham2 sendiri dah la yerk..

elon said...

wei!!!mana ada demam tekokol!batuk kokol ada ler!kahkahkahkahkah

elon said...

'ketotol' tu pulak maksudnya + - 'menggigal' ler ler tu

Anonymous said...

hah akak ada inggat lagi satu.. 'melanggok'.. mak dulu selalu kata.. 'wah wah.. dah pandai melanggok.. tapi meaning dia apa ek.. zul ko tolong le defini kan melanggok ni..

Anonymous said...

aja giler bahasa ponorogo nie.. mau sawan aku dibuatnye... nie kalau org dewan bahasa dapat tau nie, mau kena saman satu kg..hehehehhee

Anonymous said...

melanggok tu aku rasa mcm dok termenung..."yg ko duduk melanggok jer dpn umah ni apa hal..." ni ayat2 biasa yg ada kt umah kita la..kahkahakahakh...

pastu ada ayat baru yg aku ingat..jeng..jeng...jeng...

i) tebukun : mkn mcm nk tercekik..kategori lahap sgt nie.

ii) tetomos : muka jatuh & mkn lantai.kahkahakah (sapa ada anak kecik, jg baik..kang tetomos)

iii) tedoho-doho : ni batuk yg kategorinya amat terus...kiranya mkn ubat batuk cap apa pun dh x blh baik.."ko ni batuk tedoho2.."..kahkahakaha..klu kat umah kita mizan la yg terdoho2..kahakahakah

iv) ngopes : ni selak barang org tanpa kebenaran..kahakahak? mcm bahasa belanda.biasanya yg ngopes2 ni bdk skolah..ngopes beg org.tgk ada bwk bekal apa hari nie...kahakahakh..

v) lopak : mcm lopak air dpn umah nanong plak..lopak ni kotak pensil..kahakahakah..bila ada lopak, bdk2 suka ngopes..kahakahakah.

nk muntah aku tgk ayat2 nie..ni dewan bahasa dan petaka pun surrender nk tgk..kahakahakah..ni lom kira bahasa inggeris yg org2 tua gunakan..spek no english miii..pil pom pil pom..kahakahakah

Anonymous said...

akak ingat lagi.. 'menanggok'.. Kalau orang tua bercakap tu jangan nak menanggok..kalau menanggok siap le ko, orang balik je, kita kena 'ketil' ngan mak...kah..kah..kah..

Anonymous said...

aku rasa menanggok tu mcm menyampok org2 tua ckp...kahakahakah..mcm ada satu macha kat british council nie,org ckp tgh berckp jer dia menanggok..kahakahakah..tp klu org dh x der ni kang, aku rasa dia x kena ketil, tp kena hempok...kahakahakah...hempok?? bahasa ponorogo lg 1 yg berjaya dikesan..kahakahakahkah....

Anonymous said...

tunguuu!!!ade lagi satu perktaan ni MELESEI bermakne klu masak kurang garam mak slalu ckp TAWOO MELESEI!!!

Anonymous said...

adoi!!!!boleh kena kudis buta klu aku ingat bahasa ibunda ponorogo ni!

Anonymous said...

tawor melesei?? kahkahakah...buat air kopi 434, kopi pekat gula x der!! (ayat tompel dlm filem ahmad albab) kahakahakh...

pastu ada lagi 1 perkataan..

MENGEMPO...kahkahakahkkah... maksudnya hilang kawalan.."peh, keta dia mengempo siot.." kahkahkahakah..aje giler bahsa ponorogo..

Anonymous said...

apa2 pun kita suma membeso dgn bahasa ibunda ponorogo ni.CINTAI LAH BAHASA KITA.tp betul ke kita jer yng pki bahasa ni? kot2 org lain pun pki gak bahasa ni.

Anonymous said...

org lain guna bahasa daerah lain ler..kahakahakah...aku baru ckp tersempo pun org melaka dah ketawa guling2..kahakahak...ni blom aku ckp lagi "terdahol" kat org btg kali...kahkahkahkahakh..

napi,ker cuba ko ckp ngan org2 kat subang tu bahasa ponorogo kita nie...

atau ko try ckp perkataan ni :

"patah kando"....kahkahkahakah...

aku tau maksud patah kando nie...kahakahakahkah...

elon said...

aku ada jumpa lg satu ayat'lesir'.maksud dia buang.'pegi simpan buku tu,kalo x aku lesir kang'.kahkahkah.memangnyo gilo bunyi dio.

Anonymous said...

akak teringat masa kita main 'cepe' dulu. Sebelum main kita buat satu rule.. boleh main 'gedo' tak... hah ha..teringat zaman2 cepe le nie. akak dulu kira terror le jugak.. ha ha

Anonymous said...

hah hah.. ni perkataan yang menkategorikan sue ann ngan hannah.. 'terejal'... memang terejal betul.. maksudnya.. tolong tulis zul, ko tulis definasi dia ada umph sikit..

Anonymous said...

wargahhhh kahkahakh... aper buruk benor bunyiknya... adoii.. gedo?? tue yg paling aku tak tahan tue.. maen cepe masa dolu2...hehehehehe... adeh.. menari2 ginjal aku dengar bahasa kita masa kecik2...kehkehekeh... kalau ko nak dengar2 bahasa nie lagi, korang g ka borak ngan mok long ngan mok de.. mesti ada lagi guna bahasa2 nie... hehhehe

Anonymous said...

erejal tu kategori mcm aktif+selamba jer...kahkahakahkah..innocent kata org putih...kahakahakah...perkataan terejal ni glamour jgk kat melaka nie..kahakahakah...

ceper?? kahakahkah..kutip kat kedai pekci ngan jentik..klu rajin skit kutip kat kedai mak limah..siap berlumpur lg klu kutip dr lopak.kahkahakhkah..kdg2 semata2 nk kan ceper, siap beli air botol FN dulu..kahakahakah...ajer giler...pastu main gedo...(maksud asalnya beredar@bergerak la) gedo?? kahkahakah...

pernah dengor perkataan tompat?? kahkahkaha..maksudnya padat@penuh...biasanya kain yg 'melunggun' x berlipat mmgg tompat dlm bakul..kahkahakah...yg x pernah tompat duit jer..kahakahkahakah

elon said...

ok, aku ada ingat lagi satu ayat'palang(X),maksud dia 'jangan'.Arwah ayah kita dulu selalu sebut palang.kalo ada benda yang dia tak setuju nanti dia cakap 'palang ler'

halis005547 said...

ada satu lagi..'TERTUGGAL'..maknanya lebih kurang sama dgn tertomos...

Anonymous said...

tertugal tu biasanya naik motor @ basikal...tertugal...kahkahakah...klu bahasa skg ni dipanggil wikang..tayar belakang terangkat...pastu baru tertugal ke dpn.kahkahakah....

ko penah dgor perkataan basah lokos?? kahakaha...bahasa rasminya basah lencun @ kuyup..tetiba jd lokos..kahakaha..mcm nama saham kat wallstreer..lokoste..

E-pin said...

Sape pernah dengar perkataan "KEBOBOH" ... kahkahkah... pelik betul la... ponorogo ni kira dah boleh jadi republik, sebab dh ada bahasa ibunda sendiri kahkahkah.. memang campin la... hahahah

Anonymous said...

1 lagi perkataan yg penah aku dengor...KOMES...kahkahakah..komes tu klu muka compang camping + hingus + selekeh..biasanya pd muka bdk2..."apsal muka ko komes sgt tue..." kahakahakaha....

halis005547 said...

melenggeng - x pakai baju..

Anonymous said...

hahaha... ada satu lagi..arwah ayah selalu guna perkataan nie...
"TOMPAT".. heheh.. maksudnyer penuh ler tue...ihiks! bahasa betulnyer ialah tumpat yer..kehkehkeh

Anonymous said...

getah gerit-(maksudnya getah segerap yang telah dipotong2 mcm bawang

halis005547 said...

terbosei-boroi
berdebo-debo - mencurah-curah
berkelo - baring sampai malas
berkanjo - bergerak kehulu hilir tanpa berhenti.

Anonymous said...

macam2 bahasa yg keluar. tapi time periksa pandai lak ko org tak guna bahasa ni ek..haru biru jadiknya

Anonymous said...

ada lagi bahasa yg. aku ingat 'sembat'.kalau mak mksud dia kelim baju kurung.kalau arwah ayah dia cakap aku 'sembat'kaki kau kalau pgi jalan.satu lagi koorang ingat tak centong.centong ni maknya sudip'aku tak tau ler ada org.lain tau.tpi aku tanya kawan aku dia kata ape benda tu.he..he..he..

Noor said...

Sejuk terkokol kalau demam; atau bila kena hujan lebat..menggigil teruk